#pencintaulamak Instagram Photos & Videos

pencintaulamak - 47 posts

    Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى, “Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.. Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan sebagainya jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida’ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habis semuanya.. Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.. Jangan dok ikut puak-puak Syi’ah, Wahabi, Mu’tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya.. Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama’ – ulama’ tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama’ tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu..” #tauhid #ngajitauhid #tasawuf #pencintailmu #pencintaulamak #pencintarasul  #tuanguruhajisallehmusa

    Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى, “Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.. Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan sebagainya jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida’ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habis semuanya.. Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.. Jangan dok ikut puak-puak Syi’ah, Wahabi, Mu’tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya.. Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama’ – ulama’ tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama’ tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu..” #tauhid #ngajitauhid #tasawuf #pencintailmu #pencintaulamak #pencintarasul #tuanguruhajisallehmusa

    64 0 24 July, 2019
    Pesanan pada diri sendiri jua

#Repost @the.typewriter_ (@get_repost)
・・・
posted on 11:03
.
﷽ 
Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
Menghadapi Sakaratul Maut
.
P e n t i n g
Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
.
J a n g a n 
Sombong kalau ibadah kita banyak
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
.
Endingnya kita belum tentu lagi.
.
Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
.
Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu.  سُبْحَانَ اللّه
.
Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
.
TheTypewriter
Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
.
#thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    Pesanan pada diri sendiri jua

    #Repost @the.typewriter_ (@get_repost)
    ・・・
    posted on 11:03
    .

    Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
    Menghadapi Sakaratul Maut
    .
    P e n t i n g
    Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
    .
    J a n g a n
    Sombong kalau ibadah kita banyak
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
    .
    Endingnya kita belum tentu lagi.
    .
    Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
    .
    Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu. سُبْحَانَ اللّه
    .
    Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
    .
    TheTypewriter
    Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
    .
    #thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    24 5 16 May, 2019
    posted on 11:03
.
﷽ 
Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
Menghadapi Sakaratul Maut
.
P e n t i n g
Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
.
J a n g a n 
Sombong kalau ibadah kita banyak
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
.
Endingnya kita belum tentu lagi.
.
Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
.
Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu.  سُبْحَانَ اللّه
.
Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
.
TheTypewriter
Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
.
#thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    posted on 11:03
    .

    Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
    Menghadapi Sakaratul Maut
    .
    P e n t i n g
    Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
    .
    J a n g a n
    Sombong kalau ibadah kita banyak
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
    .
    Endingnya kita belum tentu lagi.
    .
    Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
    .
    Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu. سُبْحَانَ اللّه
    .
    Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
    .
    TheTypewriter
    Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
    .
    #thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    166 8 16 May, 2019
    H A T I

Daripada 'Abdullah bin 'Amru bin Al 'Ash RA, beliau berkata; Rasulullah SAW berdoa:

Ya Allah, Zat yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati kami kepada ketaatan beribadah kepada-Mu! (Hadith riwayat Muslim, No: 2654, at-Tirmizi, No: 3522, Ibn Majah, No: 199, Ahmad, No: 6281, 16972)

Facebook: thetasbihnetwork

#rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    H A T I

    Daripada 'Abdullah bin 'Amru bin Al 'Ash RA, beliau berkata; Rasulullah SAW berdoa:

    Ya Allah, Zat yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati kami kepada ketaatan beribadah kepada-Mu! (Hadith riwayat Muslim, No: 2654, at-Tirmizi, No: 3522, Ibn Majah, No: 199, Ahmad, No: 6281, 16972)

    Facebook: thetasbihnetwork

    #rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    1 0 19 February, 2019
    Jauhi sifat hasad dengki

Islam mengarahkan umatnya agar menjauhi sifat hasad dengki. Ini kerana, hasad dengki akan memadamkan segala amal kebaikan yang dilakukan.

Sifat hasad dan iri hati adalah sifat cemburu kepada kebaikan dan kelebihan orang lain.

Sifat hasad dengki adalah perangai syaitan.

#hasaddengki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    Jauhi sifat hasad dengki

    Islam mengarahkan umatnya agar menjauhi sifat hasad dengki. Ini kerana, hasad dengki akan memadamkan segala amal kebaikan yang dilakukan.

    Sifat hasad dan iri hati adalah sifat cemburu kepada kebaikan dan kelebihan orang lain.

    Sifat hasad dengki adalah perangai syaitan.

    #hasaddengki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    4 0 15 February, 2019
    O R A N G M U N A F I K

Orang-orang munafik itu adalah mereka

yang bila berkata, mereka berdusta
yang berjanji dia mungkiri
yang diberi amanah, dia khianat
yang berbantah dan bertengkar dia melampaui

Rujukan: Al-quran (Surah Al-baqara (Ayat 8-10)
Music: Mesut Kurtis feat. Maher Zain - Never Forget

Facebook: thetasbihnetwork

#orangmunafik #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    O R A N G M U N A F I K

    Orang-orang munafik itu adalah mereka

    yang bila berkata, mereka berdusta
    yang berjanji dia mungkiri
    yang diberi amanah, dia khianat
    yang berbantah dan bertengkar dia melampaui

    Rujukan: Al-quran (Surah Al-baqara (Ayat 8-10)
    Music: Mesut Kurtis feat. Maher Zain - Never Forget

    Facebook: thetasbihnetwork

    #orangmunafik #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    5 0 15 February, 2019
    K E M A T I A N

DIA yang menciptakan MATI
DIA juga yang MENGHIDUPKAN

Ketika nanti kita mati
Semuanya akan kita tinggalkan
Isteri, anak, buah hati belahan jiwa, harta, pangkat
SEMUANYA!

Ya Allah.....
Kalau engkau beri aku sedikit masa
Tambahkan umurku sekejap saja

Aku mahu BERSEDEKAH
Aku mahu BERAMAL SOLEH

Tidak ada gunanya harta yang banyak
TINGGAL!

Tanah yang luas
TINGGAL!

Kebun yang seluas mata memandang
TINGGAL!

Yang engkau bawa hanyalah AMAL SOLEH

#kematian #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    K E M A T I A N

    DIA yang menciptakan MATI
    DIA juga yang MENGHIDUPKAN

    Ketika nanti kita mati
    Semuanya akan kita tinggalkan
    Isteri, anak, buah hati belahan jiwa, harta, pangkat
    SEMUANYA!

    Ya Allah.....
    Kalau engkau beri aku sedikit masa
    Tambahkan umurku sekejap saja

    Aku mahu BERSEDEKAH
    Aku mahu BERAMAL SOLEH

    Tidak ada gunanya harta yang banyak
    TINGGAL!

    Tanah yang luas
    TINGGAL!

    Kebun yang seluas mata memandang
    TINGGAL!

    Yang engkau bawa hanyalah AMAL SOLEH

    #kematian #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    4 0 14 February, 2019
    Wanita solehah dalam perjalanan harian kehidupannya penuh dengan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.

Sentiasa menjaga kehormatan diri, menutup aurat, cukup berhati-hati di dalam percakapan, pergaulan dan tidak menimbulkan fitnah dan syak wasangka.

#wanitasolehah #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    Wanita solehah dalam perjalanan harian kehidupannya penuh dengan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.

    Sentiasa menjaga kehormatan diri, menutup aurat, cukup berhati-hati di dalam percakapan, pergaulan dan tidak menimbulkan fitnah dan syak wasangka.

    #wanitasolehah #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    4 0 14 February, 2019
    R E Z E K I

Jangan takut miskin, rezeki Allah SWT yang beri..... Allah SWT telah tetapkan rezeki bagi setiap hambanya.

Yakinlah bahawa rezeki Allah SWT itu sangat luas.

Kadang kita berkeluh kesah, meratapi kesusahan diri (kenapa hidup aku susah, kenapa duit aku selalu tak cukup, kenapa itu dan ini). Tanpa sedar kita lupa Rahmat Allah SWT

Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
Tajuk: Jangan sedih dan takut, rezekimu diatur Allah
Music: Maher Zain - Muhammad (Phuh) Waheshna (وحشنا)

Facebook: thetasbihnetwork
Instagram: @thetasbihnetwork
Twitter: tasbihnetwork

#rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    R E Z E K I

    Jangan takut miskin, rezeki Allah SWT yang beri..... Allah SWT telah tetapkan rezeki bagi setiap hambanya.

    Yakinlah bahawa rezeki Allah SWT itu sangat luas.

    Kadang kita berkeluh kesah, meratapi kesusahan diri (kenapa hidup aku susah, kenapa duit aku selalu tak cukup, kenapa itu dan ini). Tanpa sedar kita lupa Rahmat Allah SWT

    Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
    Tajuk: Jangan sedih dan takut, rezekimu diatur Allah
    Music: Maher Zain - Muhammad (Phuh) Waheshna (وحشنا)

    Facebook: thetasbihnetwork
    Instagram: @thetasbihnetwork
    Twitter: tasbihnetwork

    #rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    0 0 14 February, 2019
    J A N G A N  S O M B O N G

Ilmu ini milik Allah SWT
Jangan merasakan kita sudah sangat hebat!
Ilmu Allah SWT tidak terjangkau oleh manusia
Kerana Allah SWT MAHA HEBAT

Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
Tajuk: Jangan sombong jadi orang berilmu
Music: Irfan Makki feat. Maher Zain - I believe

Facebook: thetasbihnetwork

#jangansombong #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    J A N G A N S O M B O N G

    Ilmu ini milik Allah SWT
    Jangan merasakan kita sudah sangat hebat!
    Ilmu Allah SWT tidak terjangkau oleh manusia
    Kerana Allah SWT MAHA HEBAT

    Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
    Tajuk: Jangan sombong jadi orang berilmu
    Music: Irfan Makki feat. Maher Zain - I believe

    Facebook: thetasbihnetwork

    #jangansombong #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    2 0 14 February, 2019
    Peliharalah auratmu ❤

Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Allah SWT telah berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) Allah SWT adalah maha pengampun lagi maha mengasihani." Islam telah menggariskan batasan aurat pada lelaki dan wanita.

Aurat asas pada lelaki adalah menutup antara pusat dan lutut.

Manakala aurat wanita pula adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

#aurat #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    Peliharalah auratmu ❤

    Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

    Allah SWT telah berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) Allah SWT adalah maha pengampun lagi maha mengasihani." Islam telah menggariskan batasan aurat pada lelaki dan wanita.

    Aurat asas pada lelaki adalah menutup antara pusat dan lutut.

    Manakala aurat wanita pula adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

    #aurat #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    3 0 14 February, 2019
    R E Z E K I

Jangan takut miskin, rezeki Allah SWT yang beri..... Allah SWT telah tetapkan rezeki bagi setiap hambanya.

Yakinlah bahawa rezeki Allah SWT itu sangat luas.

Kadang kita berkeluh kesah, meratapi kesusahan diri (kenapa hidup aku susah, kenapa duit aku selalu tak cukup, kenapa itu dan ini). Tanpa sedar kita lupa Rahmat Allah SWT

Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
Tajuk: Jangan sedih dan takut, rezekimu diatur Allah
Music: Maher Zain - Muhammad (Phuh) Waheshna (وحشنا)

Facebook: thetasbihnetwork

#rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    R E Z E K I

    Jangan takut miskin, rezeki Allah SWT yang beri..... Allah SWT telah tetapkan rezeki bagi setiap hambanya.

    Yakinlah bahawa rezeki Allah SWT itu sangat luas.

    Kadang kita berkeluh kesah, meratapi kesusahan diri (kenapa hidup aku susah, kenapa duit aku selalu tak cukup, kenapa itu dan ini). Tanpa sedar kita lupa Rahmat Allah SWT

    Sumber: Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid
    Tajuk: Jangan sedih dan takut, rezekimu diatur Allah
    Music: Maher Zain - Muhammad (Phuh) Waheshna (وحشنا)

    Facebook: thetasbihnetwork

    #rezeki #TheTasbihNetwork #pencintaNabiMuhammad #pencintaUlamak

    2 0 14 February, 2019
    2 HATI MENJADI 1
.
Tahniah dan Selamat Pengantin Baru buat kekanda Nik Hilmi dan Ukhti Maisarah. Semoga ikatan yang diikat itu terus menjadikan kekuatan dan asbab untuk kita terus bersyukur kepada Allah swt. .
Aku menjadi saksi bahawa pernikahan kalian ni telah membuktikan bahawa janji Allah swt itu pasti ditunaikan buat hambanya yang soleh dan ikhlas dalam perjuangan. .
Kalian telah membuktikan bahawa segala pengorbanan dan keikhlasan kalian dalam perjuangan ini dengan Allah swt mempermudahkan urusan majlis kalian. .
Semoga jodoh kalian berdua terus berkekalan sehingga ke Syurga Allah swt. .
Akhir kalam, 
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير... #KawanGaduh #KawanHousemate #NikahMuda #SatuJemaah #PencintaUlamak

    2 HATI MENJADI 1
    .
    Tahniah dan Selamat Pengantin Baru buat kekanda Nik Hilmi dan Ukhti Maisarah. Semoga ikatan yang diikat itu terus menjadikan kekuatan dan asbab untuk kita terus bersyukur kepada Allah swt. .
    Aku menjadi saksi bahawa pernikahan kalian ni telah membuktikan bahawa janji Allah swt itu pasti ditunaikan buat hambanya yang soleh dan ikhlas dalam perjuangan. .
    Kalian telah membuktikan bahawa segala pengorbanan dan keikhlasan kalian dalam perjuangan ini dengan Allah swt mempermudahkan urusan majlis kalian. .
    Semoga jodoh kalian berdua terus berkekalan sehingga ke Syurga Allah swt. .
    Akhir kalam,
    بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير... #KawanGaduh #KawanHousemate #NikahMuda #SatuJemaah #PencintaUlamak

    96 0 22 June, 2018
    CARA MINUM RASULULLAH CEGAH KEMAKSIATAN

إنَّك اذا ما اقبلتَ على شَربَةِ مَاء , فقَسِّمْهُ اَثلاَثًا
Sesungguhnya jika engkau saat akan meneguk air minum, maka bagilah dengan tiga kali tegukan.

إشْرَبْ أوّلَ جَُرعَةٍ وقُلْ بِسْمِ اللَّه، واشْرَبْهَا ! ثمَّ انْتَهِ مِنَ الجرعة و قُل الحَمدُ لِلّٰه 
Minumlah pada tegukan pertama dan ucapkan Bismillah lalu minumlah!, kemudian setelah selesai ucapkanlah Alhamdulillah.

واقتَدِ الىَ الجُرعَة الثَّانِيَة وقل بسم الله، وانْتَهِ منها وقل الحمد لله 
Lalu ikuti pada tegukan selanjutnya dan ucapkan Bismillah, dan bila telah selesai dari tegukan kedua ini ucapkan kembali Alhamdulillah.

ثم اخْتِمْ بالثّالثَة و قل بسم الله و اختِمهَا بقولِكَ الحمد لله ًKemudian akhiri pada tegukan yang terakhir dan ucapkan Bismillah, lalu setelah kau minum ucapkan Alhamdulillah.

إِذَا أَخَذْتَ شَرْبَةَ مَاءٍ بهٰذِهِ الطَّرِيقَة الّتِي نُقِلَتْ عَنْ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليهِ وَ سلَّم.. طَالَمَا كَانَ فِي جَوفِكَ ذٰلكَ المَاء فَلمْ تحدّثكَ ذَرّة بمَعْصِيَةِ الله 
Jika engkau mempraktekkan saat meminum air dengan cara seperti ini (yang dinukilkan dari cara Rasulullah shollallohu 'alaihi wa alihi wa shohbihi wa sallam), ketahuilah selama air itu ada dalam perutmu maka tak akan terjadi di tubuhmu untuk ada keinginan melakukan maksiat walau hanya sebesar biji dzarroh di hadapan Allah. #PencintaRasullullah#PencintaSunnah#PencintaUlamak#AhlisunnahWaljamaah#WaliAllah#KasihAllah#KasihRasullullah#PencintaSyed,.Habib..#KasihDalamKasih

    CARA MINUM RASULULLAH CEGAH KEMAKSIATAN

    إنَّك اذا ما اقبلتَ على شَربَةِ مَاء , فقَسِّمْهُ اَثلاَثًا
    Sesungguhnya jika engkau saat akan meneguk air minum, maka bagilah dengan tiga kali tegukan.

    إشْرَبْ أوّلَ جَُرعَةٍ وقُلْ بِسْمِ اللَّه، واشْرَبْهَا ! ثمَّ انْتَهِ مِنَ الجرعة و قُل الحَمدُ لِلّٰه 
    Minumlah pada tegukan pertama dan ucapkan Bismillah lalu minumlah!, kemudian setelah selesai ucapkanlah Alhamdulillah.

    واقتَدِ الىَ الجُرعَة الثَّانِيَة وقل بسم الله، وانْتَهِ منها وقل الحمد لله 
    Lalu ikuti pada tegukan selanjutnya dan ucapkan Bismillah, dan bila telah selesai dari tegukan kedua ini ucapkan kembali Alhamdulillah.

    ثم اخْتِمْ بالثّالثَة و قل بسم الله و اختِمهَا بقولِكَ الحمد لله ًKemudian akhiri pada tegukan yang terakhir dan ucapkan Bismillah, lalu setelah kau minum ucapkan Alhamdulillah.

    إِذَا أَخَذْتَ شَرْبَةَ مَاءٍ بهٰذِهِ الطَّرِيقَة الّتِي نُقِلَتْ عَنْ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليهِ وَ سلَّم.. طَالَمَا كَانَ فِي جَوفِكَ ذٰلكَ المَاء فَلمْ تحدّثكَ ذَرّة بمَعْصِيَةِ الله 
    Jika engkau mempraktekkan saat meminum air dengan cara seperti ini (yang dinukilkan dari cara Rasulullah shollallohu 'alaihi wa alihi wa shohbihi wa sallam), ketahuilah selama air itu ada dalam perutmu maka tak akan terjadi di tubuhmu untuk ada keinginan melakukan maksiat walau hanya sebesar biji dzarroh di hadapan Allah. #PencintaRasullullah #PencintaSunnah #PencintaUlamak #AhlisunnahWaljamaah #WaliAllah #KasihAllah #KasihRasullullah #PencintaSyed,.Habib.. #KasihDalamKasih

    11 0 23 December, 2017
    Innalillahi wa inna ilaihi raajiun...
.
Salam takziah diucapkan kepada keluarga mangsa kebakaran di Darul Quran Ittifaqiyah.
.
Semoga mereka ditempatkan bersama para solihin.
.
Ikhlas daripada Geng Ustaz.
.
#gengustaz #dakwahtoall #pencintaulamak

    Innalillahi wa inna ilaihi raajiun...
    .
    Salam takziah diucapkan kepada keluarga mangsa kebakaran di Darul Quran Ittifaqiyah.
    .
    Semoga mereka ditempatkan bersama para solihin.
    .
    Ikhlas daripada Geng Ustaz.
    .
    #gengustaz #dakwahtoall #pencintaulamak

    1 0 14 September, 2017
    Dapat bersama-sama dengan Tuan Guru Sheikh Muhammad Zainul Asri Haji Romli (Pengerusi Mujamma' Darul Hadis Malaysia).Tuan Guru sentiasa berselawat ketika menyampaikan kuliah.
#PencintaUlamak

    Dapat bersama-sama dengan Tuan Guru Sheikh Muhammad Zainul Asri Haji Romli (Pengerusi Mujamma' Darul Hadis Malaysia).Tuan Guru sentiasa berselawat ketika menyampaikan kuliah.
    #PencintaUlamak

    113 0 17 January, 2017

Top #pencintaulamak posts

    Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى, “Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.. Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan sebagainya jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida’ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habis semuanya.. Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.. Jangan dok ikut puak-puak Syi’ah, Wahabi, Mu’tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya.. Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama’ – ulama’ tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama’ tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu..” #tauhid #ngajitauhid #tasawuf #pencintailmu #pencintaulamak #pencintarasul  #tuanguruhajisallehmusa

    Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى, “Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.. Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan sebagainya jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida’ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habis semuanya.. Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.. Jangan dok ikut puak-puak Syi’ah, Wahabi, Mu’tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya.. Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama’ – ulama’ tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama’ tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu..” #tauhid #ngajitauhid #tasawuf #pencintailmu #pencintaulamak #pencintarasul #tuanguruhajisallehmusa

    64 0 24 July, 2019
    Pesanan pada diri sendiri jua

#Repost @the.typewriter_ (@get_repost)
・・・
posted on 11:03
.
﷽ 
Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
Menghadapi Sakaratul Maut
.
P e n t i n g
Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
.
J a n g a n 
Sombong kalau ibadah kita banyak
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
J a n g a n
Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
.
Endingnya kita belum tentu lagi.
.
Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
.
Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu.  سُبْحَانَ اللّه
.
Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
.
TheTypewriter
Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
.
#thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    Pesanan pada diri sendiri jua

    #Repost @the.typewriter_ (@get_repost)
    ・・・
    posted on 11:03
    .

    Alfadhil Ustaz Wadi Anuar
    Menghadapi Sakaratul Maut
    .
    P e n t i n g
    Dalam hidup kita yang paling penting, bagaimana kita menghabiskan hidup kita ini, bagaimana kita menjalani kehidupan kita setiap hari penting dan sejuta kali lebih penting bagaimana kamu menghabiskan kehidupan ini
    .
    J a n g a n
    Sombong kalau ibadah kita banyak
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain kalau aurat kita mampu untuk tutup dengan betul & elok
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika kita tiap2 hari datang masjid
    J a n g a n
    Sombong dengan makhluk lain jika sekiranya Allah beri peluang pada kita untuk belajar setiap minggu 3,4 pengajian.
    .
    Endingnya kita belum tentu lagi.
    .
    Cuba kita renungkan Azazil iblis Laknatullah, keadaan dia yang sangat menginsafkan kita.
    .
    Iblis bukan beribadah di dalam masjid, tetapi iblis pernah beribadah di langit yang ke-7, satu saf dengan Malaikat Jibrail A.S. Satu saf dengan Malaikat Makail A.S. Satu saf dengan Malaikat Izrail A.S, bahkan Rasulullah SAW disebutkan oleh Ibnu Abbas, iblis dikatakan paling alim di dalam kalangan malaikat ketika itu. سُبْحَانَ اللّه
    .
    Adakah ketika iblis dikeluarkan oleh Allah daripada Syurga untuk duduk di dunia ini Allah tarik segala ilmunya? Jawapan para ulamak tidak. Seinci pun ilmunya tidak dikurangkan oleh Allah. Dia kekal alim tapi bongkak, akhirnya dikeluarkan oleh ( الله سبحانه و تعالى ). Tawadhuk itu penting, saya dan kita semua. Wallahualam
    .
    TheTypewriter
    Tag Sahabat anda dan share post ni di story masing-masing bagi untuk kebaikan semua.
    .
    #thetypewriterdaily #motivasi #hijrah #jomhijrah #islam #islamicquotes #qoutes #qoutesoftheday #nasihat #nasihatdiri #pesanandiriku #dakwah #teguran #manfaat #kongsi #ilmu #tarbiah #ubah #muhasabah #perbaikidiri #mutiarakata #60saat #hikmah #kesakitan #semangat #pencintahabaib #pencintaulamak

    24 5 16 May, 2019